Källströms konditori, Stockholm

78968-58

Plus:
  • Vacker interiör med glänsande metalltak, vävtapet och glasrutor med frostade skördemotiv. Dessutom är väggarna täckta av svartvita foton på historiska personer från 50-60-talet (av dem anmärkningsvärt många kommunister: Mao;Che;Fiedel;etc.).
  • Lite ovanligare sortiment som innehåller bl.a. pannkakor, smörgåstårta och bananbakelse (se bild).
78968-56
  • Gårdagens smörgås 10:-
  • Kaffe i kanna.
  • Härlig man i kassan som bryter på tyska.
  • Enhetligt men bekvämt möblerat (stoppade stolar och soffor). Det bästa av två världar!
  • Tantlock på semlan (ett litet, tunnt lock som ligger där bara för syns skull men desto mer bulle under semlan - se bild).
78968-57

Minus:
  • Alltid denna skapade nostalgi: Källströms har trillat dit genom att sätta upp gamla plåtskyltar med reklam för ögonkakao och läkerol.

Bra eller dåligt? Eller bara konstigt?
  • Ingen logotyp på brickan, däremot reklamannonser för allehanda lokala verkamheter. Underhållande läsning, men ska brickreklamen verkligen in i tantcaféernas värld?
  • På toaletten hänger en utmärkelse för 3e plats i Nöjesguidens "Cafeer - 10 i topp" från 1992! Kanske det roligaste skrytet i tantcaféhistorien.

Källströms konditori
Flemingg. 83

Tel: 08-651 85 49

Kommentarer
Postat av: Björn

svår fråga ang. reklam. jag tänkte först: hihi, vilken roliga clueless grej. men clueless är ju verkligen något reklam inte är! konditoriet gör det av ett tydligt syfte. men det beror på, vad var det reklam för? röda korset? eller typ diesel jeans?

2007-01-26 @ 08:26:08
Postat av: klara

nöjesguiden-utmärkelsen: minus(fast ändå väldigt cluelessmed tabke på att dne var från 1992)

reklambrickan: plus, en klassisk lastbilschaffiskafe-approach! väldigt retro på ett icke-konstruert-sätt skulle jag säga.

2007-01-26 @ 16:33:13
Postat av: Ingrid

Jag håller med om att reklamen var ok, det var väldigt lokala företag typ "Kungsholmens kemvätt". Jag fick känslan av att de fick brickorna betalda av företagen för typ 40 år sedan och att de bara hänger med för att de inte vill köpa några nya...
Nöjesguidenutmärkelsen är bara konstig. Fanns det bara tio cafeer år 1992 eller? Källströms är jättehärligt men knappast ett "Nöjesguidencafé".

2007-01-28 @ 13:08:24
Postat av: Björn

Riktigt gammal reklam, för vilka hälften av företagen gott i konkurs, är toppen! Att inte orka köpa nya= ta-till-vara-på-allt-mentalitet= väldigt tantigt :D

2007-01-28 @ 13:16:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback