Café Mozart Konditorei, Freiburg

Så var det dags för Potatisbakelses steg ut i stora världen!
Tyskland betyder för många en frodig konditori- och bagerikultur, men hur står det till i verkligheten: är tantfiket, liksom i Sverige, på dekis, eller fikar tysklands tantbefolkning lika ofta idag som vore det 1930-tal? Upp till bevis alltså.

mozart_fasad

Plus:
  • Fint läge mellan en optiker och en radioaffär, i ett vackert speglande betonghus, och bara ett stenkast från det stora "Siegesdenkmal" (=ett maffigt minnesmärke över någon tysk krigsseger i något 1800-talskrig). Se bild ovan.
  • Bordsservering.
  • Under disken fanns mestadels tårtor och bara ett par bakverk. Tvärtom från hur menyn oftast ser ut på Svenska kondis alltså. Dessa två valde dagens potatisbakelseredaktion att smaka på:
78968-61
  • Dagstidningar, Klädkrokar och ljuskronor:
mozart_krokar
  • Och visst fanns det en hel del tanter som passade på att dricka eftermiddags-thé:
mozart_tanter

Minus:
  • Några tavlor med dragning åt skapad nostalgi, dock inte bilder över staden Freiburg utan över helt andra tyska städer (!). 
Adress: Habsburgerstraße 127.

Kommentarer
Postat av: Anonym

även rökning inomhus ser jag! plus eller minus?

2007-02-05 @ 18:30:49
Postat av: Ingrid

Heja! Hädanefter går inga tantcafeer i någon stad i världens säker för vår kärleksfullt kritiska blick. Kommer oskicket med jättemozartkulor (som ett salgs bakverk alltså) från tyskland/österrike eller är det ett helsvenskt påfund? Anledningen att jag misstänker kontinenten är att jag oftare ser dem i skåne än uppåt landet.

2007-02-06 @ 10:04:14
Postat av: Björn

Ingrid: Hmmm, jättemozartkulor? har jag då aldrig sett. det ska jag spana efter vid nästa besök.
Vad gäller första inlägget: ja, som bekant finns inga lagar mot inomhusrökning i Tyskland. Personligen stör mig inte caférökning, men ändå, som tantkaferecensent, skulle jag definitivt säga att det är ett störande moment; och tänk på allergikerna! (allergi står det om i två paranteser, såväl på pluslistan som på minuslistan, i "Kriterier för tantcaféer")

2007-02-06 @ 17:41:42
Postat av: klara

och den där vita bakelsen, tänker på metaforen att likna brud/bröllopsklänningar vid en gräddbakelse, måste ju vara en sådan bakelse man har i åtanke! bakelsen på bilden ser mer ut som en klännings-gräddbakelse än den ser ut som en gräddbakelse!

2007-02-09 @ 02:31:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback