Konditori Drott, Enköping

”Dom kastade ut pengar på underbara stora glasyrkakor och gräddbakelser” (Jack Kerouac)


Egentligen finns det väl smulor av jäv på det fat jag placerar denna recension. Det är inte så att jag arbetar på Konditori Drott, har planer på att göra det, eller ens att jag kommer från Enköping. Men Enköping för mig, eller snarare Konditori Drott, är precis emellan två av mina verkligheter: platsen där jag tillbringar en kvart eller två i väntan på anslutande tåg mellan det som vi väl kan kalla studentlivet i Uppsala, och den lilla byn i Västergötland där jag växte upp. Fast, det spelar nog egentligen inte någon roll. I diskarna på Konditori Drott gnistrar såväl brysselkex som princessbakelser och grismunkar, och kaffe serveras för en rimlig penning från åtminstone den arla timman sju. Caféet är fyllt av läcker och gammeldags inredning (fullt ut trettiotal!), plastpelargoner och män i blåkläder, det blir inte så mycket bättre än så här. Konditori Drott ligger på Drottninggatan två i Enköping, precis mitt emot järnvägsstationen där tåg går ofta till Stockholm och Göteborg, och buss regelbundet i riktningen Uppsala.



Kommentarer
Postat av: Liza

Har själv tillbringat en hel del tid på Drott på 90-talet, pluggade då i U-sala men åkte ofta hem till Örebro. På den tiden fanns det en underbar kyldisk kvar från 50-talet någon gång dessvärre visade det sig att den var tämligen helrutten och de tvingades byta den... men stället verkar fortfarande ha kvar resten.

2011-07-15 @ 18:01:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback