Kära Sverige!

bakverk_konditorifocus
Potatisbakelsebloggen är snart ett halvt år gammal. Sjutton tantfik har vårt argusöga synat, fler kommer säkerligen läggas upp vad det lider. Men har vi inte varit väl Stockholmscentrerade? Jo. Av de sjutton kondisarna är endast fyra utan för huvudstaden. Det håller rakt inte.
Nu ropar vi ut i landet efter recensenter, var ni än må finnas. Vilket är din stads bästa tantfik? Skriv ut vårt
pm, och bege er raskt iväg för en angenäm fikastund. Rita gärna bilder över bakverken/interiören/konditorn/tekopparna/etc. eller fotografera.
Skicka sedan ditt bidrag till [email protected], så läggs det upp snarast!

Kommentarer
Postat av: Leksandsbo

Kära Potatisbakelseredaktionen,

Jag skulle vilja tipsa om en kandidat till ett tantfikstest. Ni bör spana in Konditori Kungstornet på Kungsgatan vid norra Kungstornet (logiskt nog). Där är inredningen mer eller mindre intakt sen 30-talet, och DN:s Kafékommission skriver bl.a. "Du är tant. Du har hatt." i sin recension av stället.

2006-12-26 @ 02:45:55
Postat av: Björn

Leksandsbo: tack så mycket för tipset! Vårt nästa redaktionsmöte kommer definitivt gå av stapeln vid Konditori Kungstornet. Att hitta ett trevligt kondis centralt är guld värt.

2006-12-27 @ 14:43:13
Postat av: Leksandsbo igen

Jag har kommit på ännu en kandidat till ett test. Jag tror att fiket ligger på Norrbygatan i Sala (inte säker) och att det kan vara Schelins konditori. Jag vet i alla fall att det ligger på en ganska oansenlig gata och att det ligger mitt emot en halvsunkig videoaffär.
Som jag minns fiket, så är det definitionen av "tantcafé". Ni skulle älska det.

2007-01-21 @ 14:10:52
Postat av: Björn

Underbart!
Typiskt att ingen av grundarna bor i Sala. Ingen av oss känner heller någon som bor där. äsch. Till sommaren åker vi dit! det är ju ändå trevligt att kunna ha ett fik som ÄR definitionen, alltså där man kan bocka av alla plus på listan :D

2007-01-21 @ 22:10:45
Postat av: Ständigt denne Leksandsbo

Jag har tråkiga nyheter. Det klassiska Salakonditoriet verkar ha försvunnit. Sist jag var där, var fönstren ut mot gatan täckta med papper och en "vi öppnar snart"-skylt fanns uppsatt. Jag befarar det värsta, men vet ej om stället har omvandlats till en vidrig märkesbutik (likt gamla hederliga Röda Kvarn), eller om de bara bytte bakugn i köket.
Nu är jag i varje fall säker på att det rör(de) sig om Schelins konditori, jag såg skylten när jag åkte förbi sist. Ni borde passa på att spana in lokalen om ni någon gång åker förbi Sala.

2007-04-28 @ 00:48:06
Postat av: Vive la Leksandie

Goda nyheter, jag hade fel! När jag passerade Sala för några dagar sedan, såg jag att Schelins konditori åter öppnat. På utsidan var intet förändrat, insidan såg jag aldrig eftersom deras öppettider inte överensstämde med mitt schema. Jag fikade därmed på ett halv-tantfik vid torget istället.
Sala verkar vara en riktig (silver-?)guldgruva!

2007-08-20 @ 02:37:00
Postat av: Björn

Sala, vilket stad! Synd bara att man aldrig ha vägarna förbi. Leksandsbo, vi litar till dig för en recension!

2007-08-21 @ 15:19:56
Postat av: kicki

Wallins konditori vid Skanstull (på ringvägen mot SöS, ett kvarter från T-banan) är ett ljuvligt ohippt tantcafé, komplett med tanter som dricker på fat om man har tur.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback